Met een nieuwe technologische partner wil Carrefour z’n e-commerceactiviteiten operationeel naar een hoger niveau tillen en de klantervaring verbeteren. De primeur is voor België, andere landen zullen volgen.
Bezorgen in heel België
De Franse retailgroep Carrefour heeft een exclusief partnership afgesloten met de Canadese softwarespecialist Food-X Technologies, die technologie heeft ontwikkeld voor het beheren van e-commerce in de voedingssector. Op deze manier wil de retailer de productiviteit en de rentabiliteit verhogen van z’n onlineactiviteiten, die een sterke groei kennen – en nog meer sinds de coronacrisis.
Carrefour België zal als eerste land het systeem implementeren. Met de oplossing van Food-X zullen de winkels van de supermarktketen beroep kunnen doen op een gecentraliseerde voorbereiding van de online winkelbestellingen vanuit een nieuw distributiecentrum. Dat nieuwe magazijn zal winkels beleveren die click & collect aanbieden, maar ook zorgen voor levering aan huis, waardoor Carrefour het hele Belgische grondgebied zal kunnen bedienen. Zo wil de retailer nieuwe klanten bereiken.
Eenvoudig en duurzaam
Niet alleen de operaties, ook de klantervaring zal verbeteren dank zij deze nieuwe oplossing, zegt Carrefour. Shoppers krijgen toegang tot een groter assortiment, meer complete bestellingen – en meer relevante alternatieven wanneer een artikel ontbreekt. De kwaliteit van de verse producten zal verbeteren. Bestellen wordt eenvoudiger en ook duurzamer, dankzij herbruikbare bakken. Tegen midden 2021 zal de oplossing volledig zijn geïntegreerd in de klanteninterface van Carrefour België. In de tussentijd stelt de retailer alles in het werk om de klanten via het huidige model te blijven bedienen.
Na het pilootproject in België, willen Carrefour en Food-X de samenwerking uitbreiden naar andere markten, niet alleen in distributiecentra maar ook in winkels die beschikken over de nodige stockageruimte om e-commerce bestellingen te verwerken.