Bij Carrefour zijn meer dan de helft van de Franse hypermarkten verlieslatend. De supermarktgroep investeert in mobiele betaalmogelijkheden en een Amazon Go-variant, om het winkelen zo vlot mogelijk te maken.
56% hypermarkten boekt verlies
Liefst 104 van de 185 eigen Carrefour-hypermarkten in Frankrijk zijn verlieslatend, goed voor 56% van de vestigingen. Dat blijkt uit een vakbondsverslag dat vakblad Linéaires kon inkijken. En bij die cijfers is nog geen rekening gehouden met de huurkosten en eventuele afschrijvingen.
Alarmerend is bovendien dat de verliezen nog zijn verergerd ten opzichte van een jaar eerder: in 2018 draaiden 89 van de 191, ofwel 46,5% van de Franse Carrefour-hypermarkten nog voor huur en afschrijvingen verlies.
De supermarktgroep probeert het tij onder meer te keren met contactloze betalingen en winkelervaringen, die de koopbeleving zo vlot en frictieloos mogelijk moeten maken. Zeker tijdens de corona-lockdown nam de adoptie van die mobiele technologie een snelle vaart, vertelt Marie Cheval, directeur hypermarkten en financiële diensten voor Carrefour Frankrijk aan Linéaires.
Momentum voor mobiele technologie
Mobiele betalingen maken momenteel minder dan 5% van de transacties uit, geeft de topvrouw toe, maar vooral jonge klanten adopteren de technologie gemakkelijk als het systeem gebruiksvriendelijk is. “Wij denken dat er echt potentieel is om contactloze betalingen te ontwikkelen, met een kaart of met de mobiele telefoon. We zagen het gebruik zich vermenigvuldigen tijdens de coronacrisis. Het afrekenproces gaat op die manier zo vlot mogelijk.”
Deze week maakte Carrefour bekend in Frankrijk zijn klantenkaart toe te voegen aan Apple Pay, zodat die automatisch geactiveerd wordt bij mobiele betalingen via iPhone of de smartwatch. Een soortgelijke oplossing voor Android volgt en er is ook al de Scanlib-app, waarmee klanten hun aankopen zelf kunnen scannen in de supermarkten. Nu is het nog een aparte app, maar uiteindelijk zal ze worden geïntegreerd in de Carrefour-app.
De retailer experimenteert ook met een winkel zonder kassa’s, naar het voorbeeld van Amazon Go. Automatische productherkenning gaat al verbluffend goed, zegt Cheval. Een testwinkel is nu te vinden in het hoofdkantoor van Carrefour nabij Parijs, maar zou volgens de topvrouw op termijn vooral interessant kunnen zijn voor kleine oppervlaktes – en dus niet voor de noodlijdende hypermarkten.