De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.
Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.
Amper groei bij supermarkten
Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.
Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.
Groeilanden trekken omzet
Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.
Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.