Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.
Mogelijk nog deze zomer sluitingen
Carrefour wilde 273 ex-winkels van de Spaanse discountketen Dia op Frans grondgebied van de hand doen, maar heeft voor slechts 46 vestigingen biedingen gekregen van geïnteresseerde kopers. De Franse supermarktgroep blijft dus met nog 227 vestigingen zitten. Wellicht zullen deze winkels nu de deuren moeten sluiten, volgens de krant Midi Libre mogelijk nog deze zomer, “tenzij er een mirakeloplossing komt”.
De 2.100 medewerkers die nu nog actief zijn in de winkels waar Carrefour mee stopt, zullen zoveel mogelijk binnen de supermarktgroep aan nieuw werk geholpen worden. Elke getroffen medewerker zal drie nieuwe jobs in de buurt aangeboden krijgen, waarvan telkens één vacature buiten de Carrefour-groep, bevestigt een woordvoerder.
De poging om de 273 ondermaats presterende winkels in Frankrijk te verkopen, maakt deel uit van het reorganisatieplan van Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour. Het afgelopen boekjaar moest de retailgroep immers nog voor 1,3 miljard euro aan eenmalige verliezen toegeven, te wijten aan afschrijvingen in Italië en op de Dia-winkels.
Knipperlichtrelatie tussen Dia en Carrefour
Dia en Carrefour hebben een lange geschiedenis: tussen 2000 en 2011 was de internationale discountketen volledig onderdeel van de Carrefour-groep, maar in 2012 werd de keten losgemaakt uit de groep via een beursgang. In 2014 ontstond echter een nieuwe romance: de Spaanse discounter verkocht zijn Franse activiteiten toen voor 600 miljoen euro opnieuw aan Carrefour.
Vooral in het noorden en het oosten van Frankrijk zullen winkels sluiten. Volgens de doelstellingen in het reorganisatieplan moet de kwestie voor het eind van 2018 worden afgehandeld.