Bij Carrefour in Frankrijk kan je voortaan boodschappen bestellen met enkel je stem: de Franse supermarktketen integreert zijn webshop met de stemassistent van Google om ‘voice shopping’ mogelijk te maken.
“Vereenvoudigt en personaliseert”
Een Franse consument die “Ok Google, ik wil mijn boodschappen doen” zegt, kan voortaan zijn boodschappenlijstje doorgeven aan Carrefour, simpelweg door de benodigde producten – algemeen, via merknaam of via specifieke productnaam – te dicteren aan de Google Assistant. Daarvoor moeten ze wel een Android-toestel hebben.
De Google Assistant zet het boodschappenlijstje zelf om in een bestelling, waarbij in de voorstellen rekening wordt gehouden met de voorkeuren en aankoopgeschiedenis van de klant. Ook met de beste beschikbare prijzen en welke artikelen in de webshop van Carrefour het best verkopen, houdt de stemassistent vanzelf rekening.
Om af te rekenen, worden gebruikers nog wel naar het e-commerceplatform van Carrefour gestuurd, waar ze wijzigingen kunnen doen, betalen en hun afhaal- of levermethode kunnen kiezen. Dat maken Carrefour en Google, die sinds 2018 strategische partners zijn, samen bekend.
De supermarktgroep noemt het “een innovatieve nieuwe dienst die de koopervaring voor voedingsmiddelen vereenvoudigt en personaliseert”. Het gebruik van ‘voice’ als extra kanaal groeit snel, meent de initiatiefnemer: spraaktechnologie zou al door 46% van de Fransen worden gebruikt. Buiten Frankrijk gingen eerder ook al Jumbo, Albert Heijn en Colruyt al aan de slag met de spraaktechnologie van Google Assistant.