Carrefour Belgium zet zijn buurtwinkelformule Easy stop. De ondernemers maken de overstap naar het uithangbord Express. Een budgettaire oefening, zegt de retailer: de winkels behouden wel hun specifieke DNA.
Boodschappen in de buurt
De twaalf Easy-winkels van Carrefour vervangen momenteel één na één hun uithangbord: op de gevel komt een oranje Express logo. “We waren al eerder gestopt met de expansie van Easy”, reageert woordvoerder Baptiste Van Outryve. “Na de aankondiging van ons transformatieplan in januari hebben we besloten om ons te concentreren op het merk Carrefour met drie uithangborden. We wensen geen bijkomende budgetten te besteden aan andere merknamen.”
De naam Easy verdwijnt dus, maar de verkooppunten (die allemaal worden uitgebaat door franchisenemers) behouden wel dezelfde propositie: het zijn winkels voor de dagelijkse boodschappen in de buurt, met elke dag één promotie, de focus op vers en een depannage-assortiment in food. Met hun oranje Express-logo onderscheiden ze zich van de groene Express-winkels, die meestal kleiner zijn dan 400 m² en mikken op passanten, met de nadruk op gemak en on-the-go. In de verdere expansieplannen van Express zullen zowel de groene als de oranje formulevariant hun rol blijven spelen.
De wortels van Carrefour Easy gaan terug tot het najaar van 2013, toen de retailer in Moerbeke-Waas een eerste testwinkel opende onder het uithangbord Easy Caddy. De bedoeling was om een lacune te vullen tussen de kleinere Express gemakswinkels en de grotere Market supermarkten. De winkel voerde geen folderpromoties, maar werkte met vaste dagacties. Na de opening van een tweede testwinkel in Melsele werd de formule Easy officieel gelanceerd in 2016, met als motto “vers, snel en eenvoudig”. Destijds klonk het nog dat er op de langere termijn potentieel was voor een honderdtal vestigingen.