Op 17 januari 2022 stopt de Franse supermarktketen Carrefour met de verspreiding van ongeadresseerde reclamefolders in Parijs en Lyon. Met het initiatief wil de retailer verspilling tegengaan.
Digitale alternatieven
In de toekomst wil de retailer zijn klanten zoveel mogelijk via digitale kanalen op de hoogte houden van promoacties en aanbiedingen. Ze kunnen op de Carrefour-website zelf aangeven hoe ze de folders willen ontvangen (e-mail, sms, WhatsApp,…). Wie dat uitdrukkelijk wenst, kan evenwel nog steeds voor de papieren versie kiezen: die zal dan met de post verzonden worden. En ook aan de ingang van de winkels zullen de folders nog steeds beschikbaar zijn.
Volgens de supermarktketen belanden al te veel reclamefolders direct bij het oud papier of in de vuilnisbak. De retailer wil een einde maken aan die verspilling en het nieuwe systeem geleidelijk invoeren in heel Frankrijk.
Testprojecten
Bij wijze van test schrapte Carrefour de papieren folders de voorbije maanden al in onder meer Lille en Soyaux. In de steden was een grote meerderheid voorstander van digitale folders, maar in meer landelijke gebieden bleken veel klanten toch nog erg gehecht aan de papieren folders.
De toekomst van de papieren folder is een actueel thema in Frankrijk. Ook onder andere supermarktketens Système U en Auchan hebben al pilootprojecten opgezet om hun reclamefolders te digitaliseren en de fysieke verspreiding ervan te beperken.