Carrefour en Lagardère Travel Retail gaan samen buurtwinkels uitrollen in de Franse treinstations. De eerste winkels openen eind 2025 in middelgrote en grote stations waar momenteel nog geen supermarkten in de buurt zijn.
Bevestiging van buurtstrategie
Het de bedoeling dat Carrefour en Lagardère de komende vijf jaar samen 150 winkels openen in stations over heel Frankrijk. De nieuwe winkels zullen een combinatie van supermarkten en afhaalpunten voor online bestellingen omvatten, met de focus op pendelaars die tijdens hun woon-werkverkeer snel boodschappen willen doen.
Carrefour zal winkels met een oppervlakte van 80 tot 400 m² exploiteren onder de eigen naam. Daarnaast worden twee nieuwe concepten getest: ‘Potager City’, gericht op verse groenten en fruit, en ‘Api’, een zelfbedieningswinkel. CEO Alexandre Bompard ziet het contract als een bevestiging van de groeistrategie van het bedrijf, dat sterk inzet op meer buurtwinkels.
De samenwerking komt voort uit een strategische aanbesteding van SNCF, die met het programma “Place de la Gare” stations wil transformeren tot multifunctionele knooppunten die bijdragen aan een aantrekkelijkere treinreis. Om die reden moeten er ook meer lokale diensten in stations komen.