De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.
Stakingen vermijden
De beslissing om de nieuwe strategie na Nieuwjaar vrij te geven is bijzonder eenvoudig: Carrefour heeft angst voor stakingen. Omdat de feestdagen bijzonder belangrijk zijn voor de retailer, heeft die besloten om het transformatieplan pas in het nieuwe jaar bekend te maken en zo hopelijk rustige feestdagen te kunnen beleven.
Dat Carrefour zo voorzichtig omspringt met het vrijgegeven van het transformatieplan toont nog maar eens aan dat er meer dan waarschijnlijk drastische maatregelen zullen worden genomen. Analisten gaan er vanuit dat Carrefour tot 1 miljard euro zal moeten besparen om de resultaten terug op niveau te krijgen.
De vakbonden zijn ondertussen niet te spreken over de werkwijze van de directie. Zij willen immers zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. “Wij willen een routeplan. We hebben het hier over een herstructurering van de hypers en een vermindering van de kosten. We willen graag weten over welke winkels het gaat”, zegt Michel Enguelz, afgevaardige van de vakbond Force Ouvrière.