Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.
Gelijkaardig concept in België
Klanten die gebruik willen maken van Merci Voisin kunnen zich aanmelden op de applicatie van het platform. Zo kunnen ze beslissen om hun boodschappen door andere consumenten aan huis te laten leveren of om zelf aan de slag te gaan als koerier. In ruil voor hun diensten krijgen de koeriers een kleine vergoeding. Daarnaast zal hun werk na elke levering beoordeeld worden, zodat gebruikers weten welke koeriers over een goede reputatie beschikken.
Dergelijke initiatieven zijn er al meer te vinden, maar het is toch niet zo vreemd dat Carrefour met een eigen platform op de proppen komt. Om te beginnen is het een vertrouwde naam, wat ervoor zorgt dat klanten minder schroom hebben om het platform te gebruiken. Daarnaast beschikt het over voldoende klanten om voldoende deelnemers te vinden, zodat klanten in de meeste gevallen iemand kunnen vinden die de boodschappen bij hen kan leveren op het moment dat past voor de gebruiker.
Ook in België voert Carrefour al een tijdje een gelijkaardige test uit, in samenwerking met bringr van Bpost. Dat platform doet beroep op privékoeriers op basis van hun locatie en heeft zijn service het voorbije jaar stelselmatig uitgebreid naar een groot deel van België.