Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.
Groei voor online
Zowel de hypermarkten als de supermarkten van de groep verloren terrein op hun thuismarkt. De gemiddelde korf daalde bij de hypermarkten, terwijl de supermarkten minder klanten over de vloer kregen.
Eén van de grote winnaars in Frankrijk was E.Leclerc: de klanten van de keten besteedden meer, zowel in de winkels als in de afhaalpunten. Ook Intermarché ging vooruit, dankzij hogere bestedingen en een hogere frequentie. De harddiscounters deden het ook al goed in Frankrijk: Aldi en Lidl trokken meer kopers aan en wonnen elk zes basispunten. Auchan verloor dan weer marktaandeel ondanks een flink hoger advertentiebudget.
Algemeen groeiden de bestedingen bij onze zuiderburen met 2,2% in november. De hypermarkten gingen achteruit, terwijl supermarkten en e-commerce terrein wonnen. Online is in food nu al goed voor een marktaandeel van 6,1%.