Donderdag publiceerde Carrefour beter dan verwachte halfjaarresultaten. Ondanks ongunstige omstandigheden ligt de groep op koers om de jaardoelstellingen te halen. In België loopt het moeilijk.
Slechte weersomstandigheden
De netto omzet van 36,289 miljard euro ligt boven de verwachtingen van de analisten. Het is weliswaar een daling met -3,8%, maar bij gelijke wisselkoersen stijgt de omzet met 2,2% en de organische groei zonder benzineverkoop en kalendereffecten bedraagt 2,9%.
Het slechte weer speelde Carrefour parten in Europa dit voorjaar. In Frankrijk was er daardoor een lichte omzetdaling, maar de operationele marge bleef stabiel (1,8%). De andere Europese landen deden beter met een vergelijkbare groei van 2,2%.
In België steeg de halfjaaromzet lichtjes met 0,4% tot 2,132 miljard euro. De organische groei echter was negatief (-0,1%). Met name het tweede kwartaal bleek moeilijk voor Carrefour in België (-0,5%). In groeimarkten – vooral Latijns-Amerika en Taiwan – was er wel een sterke omzetstijging.
Moderniseringsplan
De goede resultaten zijn een opsteker voor het ambitieuze moderniseringsplan van CEO Georges Plassat. Ze zijn volgens Carrefour het gevolg van investeringen in het kader van een multiformaat- en omnichannelstrategie: naast kleine en grote winkelopeningen worden in alle landen digitale kanalen verder ontwikkeld.
In Frankrijk zit het overgenomen Rue du Commerce voor het eerst in de cijfers. De ombouw van de DIA-winkels zit op schema en moet eind dit jaar volledig afgerond zijn.