Carrefour is bezig met een kritische doorlichting van zijn internationale activiteiten. Volgens Franse media staat een verkoop van onder andere de Poolse en Taiwanese activiteiten op til, maar de retailer noemt de berichten voorbarig.
Ook Italië en Argentinië op de wip
Het Franse zakenmagazine Challenges bond de kat de bel aan: volgens het blad zou topman Alexandre Bompard al sinds enkele maanden in alle discretie bezig zijn met de verkoop van de divisies in Polen en Taiwan. De retailer zou daarvoor KPMG onder de arm hebben genomen. De concrete aanleiding is de recente interesse van de Canadese groep Couche-Tard om Carrefour over te nemen: die verrassende move heeft de Franse supermarktgroep blijkbaar wakker geschud en de CEO ertoe aangezet om alle internationale activiteiten eens kritisch tegen het licht te houden. Een verkoop van de beide dochterondernemingen zou 1,5 miljard euro kunnen opleveren.
Bovendien zou Carrefour ook de verkoop overwegen van de activiteiten in Italië en in Argentinië, twee markten waar de retailer er maar niet in slaagt om de kritische massa te bereiken die nodig is om echt rendabel te worden. Op de versnipperde Italiaanse markt is Carrefour slechts één van de vele spelers, en de crisis slaat er bovendien hard toe. Door zich te concentreren op zijn belangrijkste Europese markten en op Brazilië kan de retailer zijn financiële middelen gerichter inzetten om rendabel te groeien, denken waarnemers.
Ontevreden beleggers
En dat is nodig: beleggers zijn al vele jaren ontevreden over het slabakkende aandeel Carrefour. De retailer presteert een pak minder goed dan heel wat sectorgenoten. Ook al heeft Bompard met zijn transformatieplan heel wat in beweging gebracht bij de groep, toch ligt er nog erg veel werk op de plank. De topman gaf al wel enkele malen aan dat Carrefour een rol wil spelen in de verdere consolidatie van de Europese foodretail, maar na het bod van Couche-Tard werd de retailer plots zelf een overnameprooi, en dat was niet volgens plan.
In een reactie bevestigt Carrefour dat de groep zich inderdaad “bezint over de kritische massa van zijn internationale dochterondernemingen en over mogelijke toekomstige consolidatie, allianties of verkoop. Deze strategische reflectie is slechts een begin en Carrefour ontkent enige beslissing te hebben genomen om activa te verkopen.” Kortom: er is wel degelijk wat aan de gang en door het artikel in Challenges werd de retailer in snelheid gepakt.