22,2 miljard euro omzet
Carrefour boekte in het vierde kwartaal een omzet van 22,2 miljard euro: een daling met 1,5%, die echter toe te schrijven is aan de desinvesteringen in onder meer Griekenland, het Verre Oosten en Turkije. Organisch (dus zonder de benzineverkoop en kalenderinvloeden) was er echter een groei van 3,2% bij constante wisselkoersen.
In Frankrijk noteerde Carrefour 1,7% meer omzet en daarmee blijft de thuismarkt ook Carrefours belangrijkste markt. Alle winkelformaten groeiden voor het tweede trimester op rij dankzij een agressievere prijzenpolitiek: +1,7% voor de hypermarkten, +1,8% voor de supermarkten en +4,6% voor de buurtsupermarkten en het online segment.
Internationaal steeg de verkoop met 4,2%: vooral in Latijns-Amerika doet Carrefour het prima, met een organische groei van 6,8% in Brazilië en 32,3% in Argentinië. In Azië was er een beperkte groei van 0,7%, terwijl in Europa (exclusief Frankrijk) de omzet net evenveel kromp. Dat is vooral de schuld van Italië (-5,8%), want Carrefours op twee na belangrijkste markt Spanje knoopte opnieuw aan met groei (+0,2%). Ook België ging weer 1,5% hoger.
2,5% groei in 2013
Over het hele jaar ging de omzet van Carrefour met 1,2% achteruit tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5% groei. Thuismarkt Frankrijk tekent hier met 39,72 miljard euro voor groei van een +1,3: meteen “het beste groeicijfer sinds 2007”, aldus financieel directeur Pierre-Jean Sivignon.
De internationale activiteiten groeiden met +3,5% naar 44,59 miljard euro, met als uitschieter de Latijns-Amerikaanse groei van 12,6%. “Ondanks de minder gunstige wisselkoerseffecten”, benadrukt Sivignon. Analisten verwachten dat de courante bedrijfswinst rond de 2,19 miljard euro zal uitkomen.