Het herstructureringsplan van Carrefour Belgium houdt zowel winkelsluitingen in als afvloeiingen op het hoofdkantoor in Evere. De hypermarkten in Genk en Angleur gaan dicht.
Structureel verlieslatend
Carrefour België streeft naar een herziening van de efficiëntie in haar 44 geïntegreerde hypermarkten. Drie hypermarkten (Westerlo, Brugge Sint-Kruis en Haine-Saint-Pierre) worden omgebouwd naar het supermarktformaat. De hypermarkt van Turnhout zal oppervlakte inboeten, maar blijft wel een hypermarkt. Twee structureel verlieslatende hypermarkten, met name Genk en Belle-Île in Angleur, zullen sluiten.
Op de hoofdzetel overweegt Carrefour België een vereenvoudiging en digitalisering van de taken, een hogere productiviteit van de centrale activiteiten en een herziening van de investeringen. Die maatregelen zouden gevolgen kunnen hebben voor maximaal 1233 personen, meer bepaald 1053 personen binnen de hypermarkten en 180 personen op de hoofdzetel van Carrefour België. De 443 Market Supermarkten en 296 Express buurtwinkels blijven buiten schot.
De herstructureringen kaderen in het transformatieplan ‘Carrefour 2022’ dat CEO Alexandre Bompard afgelopen dinsdag presenteerde. Dat plan omvat enerzijds belangrijke kostenbesparingen, anderzijds grote investeringen in e-commerce, proximiteit en een verbeterd aanbod verse voeding. Op de hoofdzetel van de groep in Frankrijk verdwijnen er 2400 jobs, terwijl er ook 273 voormalige DIA-winkels zullen worden verkocht of gesloten. De Franse hypermarkten zullen in totaal 100.000 m² verkoopoppervlakte inleveren, maar sluitingen staan bij onze zuiderburen niet op het programma.
Nieuwe uitdagingen
De retailer benadrukt dat de sector sinds het vorige reddingsplan in 2010 af te rekenen krijgt met nieuwe uitdagingen en ingrijpende veranderingen. De concurrentie wordt diverser en groeit sterk aan en het koopgedrag van de Belgische consumenten ondergaat een evolutie waarbij e-commerce, voornamelijk afkomstig uit het buitenland, een grotere rol speelt. In 2017 consumeerden de Belgen ook minder. Al deze factoren leiden ertoe dat Carrefour België haar commerciële dynamiek moet versterken en haar kosten moet herzien.
Het bedrijf wil actief inzetten op de dienstverlening naar de klanten, op de uitbouw van het digitale luik, op verse en bioproducten en de huismerken, en haar lokale verankering verder ontwikkelen via lokale producenten en actoren. Om de competenties van de medewerkers en franchisepartners te versterken, investeert de retailer in de opleiding van haar teams, onder meer door de oprichting van een Digital Academy.
Winkelopeningen
Bovendien zal Carrefour België in 2018 meer dan dertig nieuwe Market-supermarkten en Express-buurtwinkels openen, en daarnaast ook zeventig e-commerce afhaalpunten. Ook zal het bedrijf investeren in prijszetting en logistiek. Precies om deze investeringen te kunnen realiseren, zijn kostenbesparingen noodzakelijk en moet de efficiëntie omhoog, klinkt het.
De directie bevestigt haar wens om de sociale gevolgen zoveel mogelijk te beperken en alle mogelijke alternatieve of begeleidende maatregelen te overwegen in overleg met de sociale partners. Carrefour stelt vandaag 11.500 mannen en vrouwen tewerk en baat in België 45 hypermarkten, 443 supermarkten, 296 buurtwinkels en 179 afhaalpunten uit.