De Franse retailgroep Carrefour kan in het eerste kwartaal uitpakken met sterke groeicijfers in alle landen. Dat is niet enkel te danken aan hamsterwoede door de coronacrisis: de verbetering zette zich al eerder in.
Marktaandeelwinst in België
Carrefour wist een vergelijkbare groei te realiseren van 7,8% en klokte af op een omzet van 19,4 miljard euro. Dat is meer dan wat de meeste analisten hadden vooropgesteld. De groep begon het jaar naar eigen zeggen al sterk in januari en februari, toen de vergelijkbare groei al 4,5% bedroeg. Daar bovenop kwam dan een flinke ‘hamsterbonus’ in maart.
De vooruitgang is opmerkelijk in alle landen waar de groep actief is: de vergelijkbare groei bedraagt 4,3% in Frankrijk, 6,1% in de rest van Europa, 17,1% in Latijns-Amerika en 6,% in Taiwan. De retailer wijst op een groot contrast tussen food (+9,9%) en non-food (-3,5%). E-commerce in voeding ging met wel 45% vooruit, de verkoop van bioproducten steeg met 30%.
In Frankrijk kwam de groei vooral van de supermarkten (+8,1%) en de buurtwinkels (+11,0%): de hypermarkten moesten het stellen met een beperkte groei van 0,9%. België haalde een kwartaalomzet van 1,053 miljard euro, een vergelijkbare groei van 6,2%. Het marktaandeel nam toe, ook in de periode voor de uitbraak van het coronavirus. Dat is een belangrijke opsteker voor het bedrijf. Ook de andere Europese landen deden het goed: +2,5% in Italië, +6,6% in Spanje, +8,8% in Polen en +9,7% in Roemenië.
“Zeer atypisch kwartaal”
De groep zit goed op koers om de doelstellingen van het strategisch plan Carrefour 2022 te halen en gaat dan ook verder met de lopende operationele ingrepen: het verder inperken van de verkoopoppervlakte van de hypermarkten, de rationalisering van het assortiment, de uitbouw van de huismerken en de versnelde expansie van de gemakswinkels.
“De COVID-19 pandemie creëert een ernstige en ongekende situatie,” zegt president en ceo Alexandre Bompard. “Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de uitzonderlijke inzet van de teams van de groep om de continuïteit te waarborgen van de bevoorrading en de toegang tot voedsel voor iedereen, met name voor de meest kwetsbaren. Bij het uitvoeren van deze essentiële missies is de bescherming van onze medewerkers en klanten onze obsessie, en we hebben de maatregelen en investeringen daartoe vanaf de eerste dagen verveelvoudigd. In een zeer atypisch kwartaal werd onze omzet in januari en februari gestimuleerd door het succes van de strategische initiatieven die in de afgelopen twee jaar werden gelanceerd, om vervolgens in maart aanzienlijk te versnellen. Dit resulteerde in een aanhoudende groei over de hele periode en in al onze regio’s.”