Het inkoopverbond tussen Carrefour en Tesco mag niet zomaar doorgaan van de Franse mededingingsautoriteit: groenten en fruit vallen buiten de samenwerking, net als producten waarvan Carrefour meer dan 15% marktaandeel heeft.
Huismerkproducenten bedreigd
De inkoopalliantie tussen Carrefour en Tesco, bedoeld om zowel merkproducten als huismerken samen in te kopen, wordt beperkt na protest van de Franse mededingingsautoriteit. Die vreesde dat de positie van met name privatelabelproducenten te sterk zou verzwakken als de twee retailgrootmachten de krachten bundelen.
Om tegemoet te komen aan de bezwaren – en aan vervolging te ontsnappen – hebben Tesco en Carrefour besloten om bepaalde productcategorieën uit te sluiten van de samenwerking. Tot tevredenheid van de concurrentiewaakhond, berichten Linéaires en de mededingingsautoriteit zelf. Het samenwerkingsverbond is nochtans al in 2018 gesloten en sindsdien ook al in werking.
Geen lamsvlees, minder cheddar
Voortaan mogen onbewerkte landbouwproducten van nationale en Europese oorsprong, zoals groenten en fruit, planten maar ook lamsvlees, niet samen worden ingekocht. Ook voor acht andere productgroepen zijn er beperkingen, waaronder verse kazen, cheddar en ingeblikte tomaten. In die categorieën mag Carrefour maar tot maximum 15% marktaandeel in Frankrijk inkopen via de alliantie met Tesco.
Beide retailers beloven tot slot kleine leveranciers niet uit te sluiten. Daaronder verstaat Carrefour met name bedrijven met minder dan 250 werknemers en een omzet hebben van minder dan 50 miljoen euro. Het zijn toegevingen die Carrefour en Tesco zelf hebben voorgesteld en die de Franse mededingingsautoriteit nu ook officieel verplicht.