Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.
Zwakke prestaties in Rusland
De omzet van Grimbergen, dat deels in handen is van Carlsberg, steeg in de eerste zes maanden van 2017 met 23%. Gemiddeld steeg de omzet van de speciaalbieren bij Carlsberg in de eerste twee kwartalen met een kwart.
Dat is maar goed ook, want het totale volume van Carlsberg ging er in de eerste helft van het jaar met 2% op achteruit. Vooral in Rusland was er opnieuw sprake van een forse terugval. Bovendien werd Carlsberg vorig jaar gestuwd door de extra bierverkoop vanwege het EK voetbal in Frankrijk. Die dalende volumes werden goedgemaakt met hogere prijzen, voordelige wisselkoersen en kostenbesparingen. De gerapporteerde nettowinst ging er in de eerste zes maanden dan ook met 23% op vooruit naar 2,3 miljard kroon (300 miljoen euro).
“We leveren sterke resultaten in de eerste helft van het jaar”, zegt CEO Cees ’t Hart. “De resultaten tonen dat we goed op weg zijn om onze doelen voor het jaar te behalen.”