Bierbrouwer Carlsberg heeft zijn winst in het eerste halfjaar opgedreven door meer premium- en speciaalbieren te verkopen. Vooral in Azië en Oost-Europa groeit de Deense biergroep sterk, zo blijkt uit de halfjaarresultaten.
55,7 miljoen hectoliter bier
Carlsberg verkocht het voorbije halfjaar 55,7 miljoen hectoliter bier en 9,9 hectoliter andere dranken. De omzet zakte weliswaar tot 30,97 miljard Deense kroon (4,2 miljard euro), maar exclusief wisselkoerseffecten was er een organische groei met 5,1%. De operationele winst steeg 6% tot omgerekend 590 miljoen euro, terwijl de nettowinst afklokte op zo’n 330 miljoen euro, ook al 7% meer dan in het eerste halfjaar van 2017. De vier topmerken uit de portfolio, Carlsberg (+4%), Tuborg (+8%), Grimbergen (+11%) en Kronenbourg 1664 Blanc (+55%), stegen alle sterk. Alle speciaalbieren samen lieten een groei van 26% optekenen.
De Deense brouwer verkocht in Azië ruim een tiende meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, terwijl ook Oost-Europa autonome groei neerzette (+3,4%). In West-Europa daarentegen zakte de verkoop een half procentje en bleef de omzet status quo (+0,2%). Wel benadrukt de groep dat de verkoop van alcoholvrij bier in onze regio met liefst een kwart is gegroeid.