Ondanks de coronacrisis verwacht Carlsberg in 2021 een groei van minstens 3%. Voorwaarde is wel dat de cafés nog in de lente weer de deuren mogen openen.
Optimisme
De Deense brouwer trekt in zijn vooruitblijk op 2021 zelfs de vergelijking met de ‘roaring twenties’ 100 jaar geleden. “Als de vaccinaties vlot lopen, zijn we optimistisch. We zien dat mensen willen uitgaan. Het einde van de Spaanse griep en de Eerste Wereldoorlog betekende de opgang van jazzclubs en ballroom dancing in de jaren 20 van de vorige eeuw. We vertrouwen op diezelfde positieve noot in onze sector, als covid achter de rug is”, citeert De Tijd CEO Cees ’t Hart.
Carlsberg rekent dit jaar op een normale zomer en verwacht dan ook dat de vraag naar bier sterk zal toenemen. Het bedrijf verbindt wel een belangrijke voorwaarde aan die voorspelling: de horeca moet vanaf april weer openen. Dat zou uiteindelijk moeten resulteren in een stijging van de bedrijfswinst met 3 tot 10%.
Afgelopen jaar daalde de omzet van Carlsberg met ruim 11% tot 58,5 miljard kronen (7,9 miljard euro). Door de coronacrisis nam de verkoop aan de horeca met een vijfde af. Dat verlies werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de meerverkoop in de supermarkten. De nettowinst lag 8,2% lager dan een jaar eerder en bleef steken op 6 miljard kronen (807 miljoen euro).