Carlsberg-topman Cees ’t Hart neemt in schoonheid afscheid. In de eerste helft van het boekjaar steeg de omzet met 11,2%, ondanks lagere volumes in Europa. Vooral voor premiumbieren blijven consumenten bereid fors meer te betalen.
Strategische gezondheid
“De strategische gezondheid van ons bedrijf blijft verbeteren, zoals blijkt uit de groei van onze internationale luxemerken en de aanhoudende groei in belangrijke markten in Azië”, aldus een tevreden topman, die in september na acht jaar de fakkel doorgeeft aan reorganisatie-expert Jacob Aarup-Andersen.
In Azië stegen de volumes met 4,8%, tegenover een daling van 2,1% in West-Europa en van 1,9% in de Centraal- en Oost-Europa. Of die daling door het slechte weer of door de prijsstijgingen kwam, is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat in alle regio’s niettemin stevige omzetgroei was, zoals de 9,2% in West-Europa en zelfs 11,7% in Azië. De omzet per hectoliter steeg met 10%.
Veerkracht
Carlsberg trekt dan ook de winstverwachtingen voor het hele jaar op. In de eerste jaarhelft steeg het bedrijfsresultaat immers met 5,2% tot 6,3 miljard kronen (850 miljoen euro). “We hebben de brutowinst kunnen vasthouden die we nodig hadden om ons bedrijf verder te ontwikkelen en om verder te investeren in onze merken,” zegt de CEO over de prijsverhogingen aan Bloomberg TV.
Carlsbergs veerkracht staat in schril contrast met rivaal Heineken, die zijn winstverwachting moest verlagen omdat sommige klanten overschakelen naar goedkoper bier. Ondertussen blijft onzekerheid troef in Rusland, waar de overheid de lokale brouwerijactiviteiten vorige maand nationaliseerde. Sindsdien zou ’t Hart geen contact meer hebben met het management daar.