Slecht weer en tanend consumentenvertrouwen wegen op de bierverkoop, zegt Carlsberg. Wel stijgt de omzet nog dankzij hogere verkoopprijzen. De brouwer weigert een deal met Rusland, dat beslag legde op de activiteiten in het land.
Volumedaling in Europa
Net als sectorgenoot AB InBev verkocht Carlsberg het afgelopen derde kwartaal minder bier tegen hogere prijzen. Ondanks een volumedaling met 2,1% kon de brouwer de omzet nog met een minieme 0,27% doen stijgen tot 20,3 miljard Deense kronen (2,7 miljard euro), dankzij prijsstijgingen en een focus op premiumbiermerken.
In West-Europa bedroeg de volumedaling zelfs 5,1%: het gevolg van tegenvallend zomerweer en een zwakke consumentenvraag, zegt Carlsberg. Ook voor het vierde kwartaal zijn de verwachtingen niet erg rooskleurig: de vraag naar bier dreigt te lijden onder het lage consumentenvertrouwen in Europa en een zwakke economie in Zuidoost-Azië. Toch houdt het bedrijf vast aan een operationele winstgroei van 4 tot 7% voor het volledige boekjaar.
Geen akkoord met Rusland
Intussen knipt de brouwer alle banden door met de activiteiten in Rusland. Hoewel Carlsberg naar eigen zeggen een overnemer had gevonden voor zijn Russische dochter Baltika, die acht brouwerijen en ongeveer 8.400 werknemers heeft in het land, nationaliseerde Vladimir Poetin afgelopen zomer dat bedrijf als reactie op de Westerse sancties.
“We kunnen er niet omheen dat ze onze business in Rusland hebben gestolen, en we gaan ze niet helpen om dat legitiem te laten lijken”, zo klonk CEO Jacob Aarup-Andersen ongemeen scherp. Hij weigert een akkoord te sluiten met de Russische regering en maakte eerder deze maand een einde aan de licentieovereenkomsten voor zijn merken in Rusland. Na afloop van een opzegperiode zal het genationaliseerde Russische bedrijf dus geen Carlsberg-producten meer mogen produceren of verkopen.