Voedselwaakhond Foodwatch France heeft aan Coca-Cola European Partners gevraagd om de marketing rond het drankje Capri-Sun niet langer op kinderen te richten. Volgens de organisatie is het drankje immers helemaal niet gezond voor kinderen.
Te zoet
Hoewel het in supermarkten vaak te vinden is bij de fruitsappen, bevat het maar 12% vruchtensap en wel 19 gram suiker. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, aldus Foodwatch France. “De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om reclame voor kinderen te bannen wanneer producten te zoet zijn of toegevoegde suikers bevatten. Dat is het geval bij Capri-Sun Multivitamine.”
In Europa, en dus ook in Frankrijk, België en Nederland, is Coca-Cola European Partners verantwoordelijk voor de marketing van de producten van de frisdrankproducent. Dat gaf als reactie dat het volgens de richtlijnen van de Europese Unie geen campagnes voert die gericht zijn op kinderen die jonger dan 12 jaar zijn.
Foodwatch spreekt dat tegen en zegt dat het gebruik van tekenfilmfiguren op de verpakking, de evenementen die worden gesponsord en de manier waarop er gecommuniceerd wordt duidelijk gericht zijn op kleine kinderen. Het heeft daarom ook een petitie opgezet om de werkwijze van Coca-Cola European Partners aan te klagen.
Nieuwe verpakking
Ondertussen zeggen ze bij Coca-Cola ook verbaasd te zijn over de harde woorden van Foodwatch, aangezien het dit jaar een ‘transparante dialoog’ heeft gevoerd met de organisatie. Het voegde er aan toe dat de hoeveelheid suiker duidelijk wordt getoond op de verpakking en dat de tekenfilmfiguurtjes binnenkort verdwijnen. Na de zomer krijgt Capri-Sun een volledig nieuwe verpakking.
Een onderzoek van consumentenorganisatie BUEC toonde onlangs nog aan dat tekenfilmfiguurtjes vooral worden gebruikt om ongezonde producten te promoten. Ze bekeek daarvoor ongeveer 100 producten uit 13 landen, en slechts éénmaal werd een tekenfilmfiguur gebruikt om groenten of fruit te promoten.