“Ratrace to the bottom”
De jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map beroert de gemoederen: volgens die studie maakten in 2013 al 178 supermarkten verlies, samen ‘goed’ voor een negatief bedrijfsresultaat van 80,8 miljoen euro. Dat is liefst een derde meer dan het jaar voordien en zelfs ruim het dubbele van in 2011.
Van die 178 verlieslatende supermarkten worden er 170 gerund door zelfstandigen, en net dat baart Buurtsuper.be ernstig zorgen. De Unizo-dochter waarschuwde eerder al voor de marge-erosie bij de buurtsupermarkten, die “wordt veroorzaakt door een geweldige neerwaartse druk op de prijzen: de stijging van het aantal discounts, het stijgend aantal goedkope huismerken, het stijgende aantal promoties die zelfs de op kwaliteit gepositioneerde ketens organiseren om hun marktaandeel te behouden,… Op deze manier dreigt de sector in een ‘ratrace to the bottom’ te geraken”, klinkt het.
“Elke supermarkt dreigt discount te worden”
Volgens Buurtsuper.be is de laatste jaren teveel de nadruk komen te liggen op het belang van lage prijzen: “In de sector zelf reageren de supermarktketens, bij verlies van marktaandeel, te vaak in een paniekreactie door allerlei promoties en prijsverlagingen door te voeren. Op die manier dreigt elke supermarkt een discount te worden, waardoor op termijn ook het aanbod voor de consument ontzettend verschraalt.”
Nochtans, zo stelt de organisatie, kan “onze economie alleen maar groeien als er toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Dit is een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Volgens Buurtsuper.be telt Vlaanderen vandaag zowat 800 buurtsupermarkten (tot 400m² winkeloppervlakte), het gros van hen onder franchise. Die bieden werk aan 15.000 medewerkers.