We moesten afscheid nemen van het iconische fastfoodmerk Quick, maar we mochten ook de geboorte vieren van Ahold Delhaize, dat meteen sterk uit de startblokken schoot. RetailDetail Food blikt terug.
Bier per opbod
De stemming was behoorlijk bedrukt bij het avondmaal in het gezin Van Rompaey afgelopen maandag. Onze twee tieners konden het nieuws over de verkoop van Quick maar moeilijk verteren. Ze keken aan tegen een sombere toekomst zonder Giant, Big Bacon of Suprême Cheese. McDonald’s kon hen nooit overtuigen (dalende omzet, trouwens) en een kennismaking met Burger King in Nederland was evenmin goed bevallen. Dat wordt voortaan dus Ellis Gourmet Burger, jammer voor de portemonnee van papa…
Blijft de vraag wat we daarbij zullen drinken. Een frisse pint? Van AB InBev kwamen deze week tegenstrijdige berichten. Eerst keurde de Amerikaanse overheid de fusie met SABMiller goed, dus alles leek in kannen en kruiken. Vervolgens diende AB InBev haar bod te verhogen, wegens de dalende koers van het Britse pond – een gevolg van de Brexit. Maar dat was nog ruim onvoldoende voor de aandeelhouders van SABMiller, die de voorbereidingen op de fusie meteen in de koelkast stopten. Tja. En de kwartaalcijfers waren ook al niet om over naar huis te schrijven.
Chocolade voor China
Een goeie whisky dan? Marktleider Diageo postte degelijke resultaten en kondigde een whisky-revival aan, ten koste van de gin-tonic-hype. Maar de Belgische accijnsverhoging op alcohol blijkt nog lang niet verteerd.
Niet dat het in de chocoladewereld zoveel beter gaat. Het Zwitserse Lindt waarschuwde voor een stagnerende markt en hoge grondstoffenprijzen. Bij Mondelez hebben ze daar wat op gevonden: ze gaan miljarden Chinezen leren chocolade eten. Dat doen ze daar namelijk nog niet zo veel: amper 100 gram per jaar, blijkt. Dat is ongeveer onze consumptie per dag, niet?
Vanuit de retailwereld bereikte ons het heuglijke nieuws dat Okay, de buurtwinkelformule van Colruyt, afgelopen week z’n 120ste winkel opende. Het streefcijfer is 180 stuks, nog 60 te gaan dus. Bij de collega’s van Carrefour hebben ze een degelijke eerste jaarhelft achter de rug, al had het tweede kwartaal in België iets beter gekund. Ach, het kan altijd erger: vraag maar aan de mensen van bezorgdienst Take Eat Easy die uit geldnood met bezorgen zijn gestopt.
Een goed gesprek
Maar hét feit van de week was uiteraard de officiële afronding van de fusie tussen Ahold en Delhaize. Niks dan goed nieuws, eigenlijk: vanaf nu krijgen de Belgische consumenten immers nog betere producten in nog mooiere winkels aan nog lagere prijzen. Zo is het toch? Of nee, eigenlijk nog niet: tot nader order blijven Delhaize en Albert Heijn keiharde concurrenten op de Belgische markt. Eerst moeten ze die dertien winkels nog verkopen, immers.
Toch ontvangen de fabrikanten nu al een uitnodiging om eens op de koffie te komen voor een goed gesprek – en wie kan daar nu tegen zijn? Die gesprekken zullen overigens niet in Zaandam plaatsvinden, maar in Breda. Als dat geen teken is van goede wil!
In Nederland trakteerde Albert Heijn z’n shoppers voor de gelegenheid alvast op Belgische pralines. Van een dergelijke traktatie bij Delhaize hebben we niets gemerkt, tenzij we het gemist hebben natuurlijk. En nee, we gaan geen spijkers op laag water zoeken. Echt niet. Tot volgende week!