“Wapenen voor de toekomst”
Van der Kelen deed dat om te verklaren waarom het nettodividend voor aandeelhouders stabiel is gebleven, terwijl de nettowinst vorig jaar met 34 procent steeg naar 5,7 miljoen euro.
“We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld”, stelt Van der Kelen volgens De Tijd.
Daarnaast zijn er ook problemen met horeca-uitbaters: een deel van hen haakt af, onder andere omwille van de witte kassa, terwijl een andere groep zijn engagementen richting de brouwerij niet nakomt. De verkoop van Haacht ging het voorbije jaar dan ook met 2,7 procent achteruit in de horeca.
Retailverkoop ruim 10% gegroeid
In de retail kent het bedrijf dan weer wel succes. Daar ging de verkoop met meer dan tien procent vooruit. Vooral de verkiezing van Tongerlo Blond tot beste bier van de wereld hielp daarbij. Ook in het buitenland stijgt de verkoop; in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk zelfs met meer dan 10 procent.
Het bedrijf wil in de toekomst ook enkele overnames doen, maar ziet momenteel geen interessante mogelijkheden. “Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant”, aldus Van der Kelen.