Tijdens de algemene vergadering van Co.Br.Ha., het vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft het bestuur toegelicht hoe het bedrijf probeert te overleven in een moeilijke biermarkt en waarom het momenteel geen overnames doet.
Problemen op de horecamarkt
“Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk de Belgische biermarkt de voorbije vijf jaar is geworden. AB InBev en Alken-Maes hebben samen een marktaandeel van ongeveer 70 procent. De rest moet onder alle andere brouwers verdeeld worden”, zei gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen volgens De Tijd aan de 47 aanwezige aandeelhouders.
Nochtans weet Co.Br.Ha. goed stand te houden in die moeilijke markt. De omzet steeg dan wel maar met slechts 1 procent en het volume daalde zelfs licht, toch wist het bedrijf de nettowinst de hoogte in te jagen met 11 procent. De aandeelhouders krijgen zo een dividend van 14 euro, 12 procent meer dan een jaar geleden.
Tongerlo Blond oogst succes
Dat heeft het te danken aan een groei in het Belgische retailsegment, waar Co.Br.Ha er met meer dan 10 procent op vooruit ging, dankzij het succes van Tongerlo Blond. Dat bier verkocht vorig jaar 31 procent meer. In de Belgische horeca verkoopt Haacht dan weer 6 procent minder, al werd dat gecompenseerd door stijgende cijfers in Frankrijk en Nederland.
“Elke dag zien we cafés stoppen”, klaagt van der Kelen. “De witte kassa is er voor velen te veel aan.” Het blijft daarbij wel steeds op zoek naar nieuwe panden, maar enkel wanneer die ook een toekomst hebben. Het voorbije jaar kocht het zo 4 panden, maar werden er ook 14 verkocht. “Wij zoeken locaties die over 10 jaar nog goed draaien. Zo openen we binnen enkele weken een café op de markt in Eeklo.”
Co.Br.Ha blijft ook op zoek naar potentiële brouwerijen om over te nemen, maar het wil daarbij niet overhaast te werk gaan. “Wat te koop staat, is niet interessant. En de brouwers die ik wil kopen, zijn niet te koop”, aldus Van der Kelen.