Brouwerij Van Honsebrouck, bekend van Kasteelbier, Brigand en Filou, investeert 10,5 miljoen euro in een afvullijn voor bier in blik. Daarmee wil de brouwer uit het West-Vlaamse Izegem China, Rusland en India veroveren.
Perceptieprobleem?
De keuze voor blik lijkt heiligschennis, want bier in blik geniet nu niet bepaald een sterk imago. “Bij ouderen is er misschien een perceptieprobleem. Maar bij millenials niet”, zegt eigenaar en CEO Xavier Van Honsebrouck (52) in zakenkrant De Tijd. “Fransen en Amerikanen drinken al veel bier uit blik. Als je het bier in blik savoureert uit een glas ervaar je geen enkel smaakverschil. Blik is op alle vlakken beter dan flesjes. Het is eigenlijk een klein vat, en iedereen weet dat bier van het vat het lekkerst is. Het wordt niet aangetast door licht.”
Voorts heeft blik niks dan voordelen. Zo is blik makkelijk recycleerbaar en weegt het minder dan glas, waardoor er meer blikjes dan flessen in een vrachtwagen kunnen. Dat is natuurlijk mooi meegenomen voor de export. “Bier in blik is veel makkelijker en goedkoper te exporteren naar verre landen. We willen China en India veroveren door nieuwe goedkope bieren te verspreiden ‑ fruitbier en witbier – en in de slipstream daarvan onze speciaalbieren aan de man te brengen”, aldus Van Honsebrouck, die ervan overtuigd is dat India even veel potentieel heeft als China.
Al 64% van productie naar buitenland
Vorig jaar zag Castle Brewery Van Honsebrouck zijn verkochte volume met 13% stijgen tot 133.000 hectoliter bier. Dat is het equivalentruim 40 miljoen pintjes van 33 centiliter. De brouwer realiseerde een omzet van 31 miljoen euro, ook al een groei met 13 procent.
Momenteel exporteert de West-Vlaamse brouwerij 64% van haar productie naar het buitenland: vooral Nederland, Frankrijk, Rusland en Israël. In de VS loopt het wat moeilijker door de opkomst van Amerikaanse speciaalbieren. “’De export naar daar daalde in de afgelopen tien jaar met de helft”, zegt Van Honsebrouck. “’Think local, drink local’, denken Amerikanen. Maar elders zijn er nieuwe kansen. Bijvoorbeeld in Mexico, Chili en Colombia.”
Sinds de ingebruikname van een gloednieuwe brouwerij in 2016 ‑ het ging toen om een investering van meer dan 40 miljoen euro ‑ groeit de brouwerij als kool. “’In drie jaar tijd werden we 34 procent groter. En vorig jaar dus 14 procent. Voor we in 2015 verhuisden van Ingelmunster naar Izegem groeiden we 3 tot 4 procent per jaar. We hebben onze huidige groei vooral te danken aan Filou en het fruitbier Kasteelbier Rouge”, aldus nog de CEO.