Nadat in Vlaanderen Michel Moortgat van brouwerij Duvel Moortgat werd uitgeroepen tot manager van het jaar, is het in het Franstalige landsgedeelte de beurt aan heuse retailers. De broers Mestdagh kregen van Trends-Tendances gisteren de titel Manager van het jaar 2010. Ze hebben die eer te danken aan de prestaties van hun Champion-supermarkten en de ex-Carrefours die ze hebben overgenomen.
Manager-duo van het jaar 2010.
De jury van Trends-Tendances bewonderde vooral de gewaagde zet om 16 verlieslatende Carrefour-vestigingen over te nemen. Ze hebben dankzij die overname een enorme stap voorwaarts gezet in hun expansie. Plotsklaps is hun omzet maar liefst 40% de lucht in gegaan. Op termijn zou die omzet zelfs moeten verdubbelen, volgens het duo.
Ook het enseigne Champion, waarvan Mestdagh in België 69 supermarkten bezit en bestuurt, deed het in 2010 opvallend goed. De verwachte omzet van Champion voor het jaar 2010 bedraagt 530 miljoen euro, een stijging van 3,8% ten opzichte van 2009.
Klein duimpje van de voedingsdistributie.
Beide broers Mestdagh zijn gedelegeerd bestuurder van Groep Mestdagh. Door het vakmagazine Gondola werden ze eveneens verkozen tot Handelaars van 2010, al bezit Mestdagh nog steeds slechts een marktaandeel van 3,6% in de Belgische distributie. Iets wat hen de bijnaam “klein duimpje”oplevert.
Klein duimpje blijft niettemin dapper vechten tegen de Goliaths van de sector, zoals de overname van de Carrefour-vestigingen duidelijk heeft bewezen. De voornaamste doelstelling van 2011 is het definiëren van de ideale inhoud voor hun Carrefour Market-concept en drie pilootwinkels uit te rollen.
Naar eigen zeggen wordt het een combinatie van de beste elementen uit Champion, Carrefour Market Frankrijk en de Belgische Carrefour Market. De finale omschakeling van alle Carrefour- en Champion-supermarkten naar het format Carrefour Market zou naar eind 2013 worden afgerond.