McColl’s, een Britse keten van buurtwinkels met ruim 1100 vestigingen, vraagt het faillissement aan. De schuldeisers weigerden een last-minute overnamebod van Morrisons, waardoor 16.000 jobs op de tocht staan.
Morrisons mag niet tussenkomen
Na maanden van vruchteloze onderhandelingen, heeft de Britse keten McColl’s vandaag het faillissement aangevraagd. De geldschieters van het bedrijf weigeren de kredietlijnen van de noodlijdende keten te verlengen en verwierpen ook een mogelijke redding door supermarktketen Morrisons. Hoewel de concurrent zich donderdagavond bereid toonde om het bedrijf en zijn 100 miljoen pond aan schulden over te nemen, bood de deal volgens de schuldeisers onvoldoende garanties.
Morrisons en McColl’s werken nochtans al langer samen, aangezien McColl’s zo’n 250 gemakswinkels van Morrisons Daily uitbaat en de buurtretailer bepaalde huismerkproducten inkoopt bij Morrisons. De keten toonde zich bereid om ook het beheer van het pensioenfonds van McColl’s op zich te nemen, een fonds waar duizenden Britten bij zijn aangesloten.
“Om de schuldeisers te beschermen, de toekomst van het bedrijf veilig te stellen en de belangen van de werknemers te beschermen, had de raad van bestuur helaas geen andere keuze dan de onderneming onder bewind te plaatsen”, verklaart de retailer nu evenwel. PwC is aangesteld als bewindvoerder. Voor 16.000 medewerkers is het bang afwachten.
Broers Issa azen op de buit
Naar alle verwachting wordt de keten uit het Schotse Glasgow na het faillissement zo snel mogelijk aan een derde partij doorverkocht. Er is zelfs al een potentiële koper bekend, weet The Guardian: de broers Issa, die ook al eigenaar zijn van supermarktketen Asda en over heel Europa tankstations bezitten, zouden al klaarstaan om de formule op te pikken. Al is er nog geen formele deal en kan de bewindvoerder straks met andere partijen in gesprek gaan.
McColl’s was een van de enige foodspelers die niet van de coronapandemie kon profiteren, terwijl buurtformules het net opvallend goed deden in die periode. De keten had echter te kampen met leveringsproblemen, een onaangepast assortiment en een zwakke beleving. Goed voor een snelle boodschap als pendelaar of scholier, bleek de winkel niet geschikt voor wekelijkse boodschappen. Het ging ook bergaf met de keten sinds zijn groothandelsleverancier in 2017 failliet ging en de retailer kort nadien nog eens op zoek moest naar een nieuwe inkooppartner.