Aldi UK volgt Aldi Australië
Net zoals alle bedrijven in Groot-Brittannië is ook Aldi UK verplicht om bedrijfscijfers te deponeren bij de Companies House, de Britse Kamer van Koophandel. Bij bekendmaking van de cijfers over 2014 bevestigde Matthew Barnes, bestuursvoorzitter van Aldi in Groot-Brittannië en Ierland, in de Britse media dat de discounter vanaf begin 2016 een online operatie zal opstarten.
Daarbij gaat het in eerste instantie om de verkoop van dozen wijn, waarna in het voorjaar van 2016 ook non-food items online verkrijgbaar zullen zijn. Aldi UK volgt daarmee het voorbeeld van Aldi in Australië, dat eveneens tot Aldi Süd behoort. In Australië verkoopt Aldi wijn en non-foodartikelen online onder de aanduiding Special Buys, en dat gaat het ook in het VK doen.
Lagere prijzen, hogere kosten
De online bestelde items kunnen worden thuisbezorgd of opgehaald in externe ophaalpunten. Dat ook de winkels daarvoor worden ingeschakeld, lijkt onwaarschijnlijk: dat zou namelijk betekenen dat de winkels op de uitlevering van een online bestelde goederenstroom moeten worden aangepast. Dat verhoogt immers de complexiteit, en dat staat haaks op het verdienmodel van de Duitse discounter dat helemaal op de laagst mogelijke operationele kosten is ingericht.
In de fysieke winkeloperatie heeft Aldi UK het in 2014 sowieso al te stellen gehad met afnemende opbrengsten en gestegen kosten, door verlagingen van prijzen en het inhuren van meer personeel om de service aan de klanten te verbeteren. Dit drukte de operationele winst van Aldi UK met ruim 4% tot 260 miljoen pond sterling (meer dan 350 miljoen euro).
Toch nam de omzet van Aldi UK in 2014 met liefst 31% toe tot 6,9 miljard pond (ruim 9,3 miljard euro), dankzij het grote aantal nieuwe locaties die Aldi UK heeft geopend. Op dit moment telt de Britse dochter van Aldi Süd 598 discountwinkels, maar deze groei gaat ook dit jaar door. Aldi UK verklaarde dat het op planning lag om de doelstelling van 65 nieuwe winkels voor 2015 te halen.