In april 2022 voert het Verenigd Koninkrijk strenge beperkingen in op promoties voor voeding en drank die veel vet, zout of suiker bevatten. Obesitas is een enorm probleem over het Kanaal.
Verbod op multibuy-promo’s
De nieuwe promotieregels hebben uitsluitend betrekking op producten die worden beschouwd als HSSF (high in fat, salt or sugar). Het gaat bijvoorbeeld om koekjes, snoep, chips en softdrinks, maar niet alle producten binnen die categorieën zijn automatisch ook HSSF. Het zogenaamde Nutrient Profiling Model van een product geeft uiteindelijk de doorslag.
Vanaf april 2022 zullen retailers niet langer multibuy-promoties zoals ‘1+1 gratis’ of ‘3 halen, 2 betalen’ mogen voeren voor dergelijke producten. Winkels groter dan 185 m² mogen vanaf dan ook geen aanbiedingen meer doen voor ongezonde producten op prominente plaatsen zoals bij kassa’s, winkelingangen, gangpaden en hun online equivalenten (bijvoorbeeld homepages). Ten slotte komt er een verbod op het gratis bijvullen van suikerhoudende frisdranken in eetgelegenheden.
Gezonde keuzes maken
“We weten dat gezinnen gezondere keuzes willen krijgen. Daarom beperken we promoties en introduceren we een reeks maatregelen om ervoor te zorgen dat de gezonde keuze de gemakkelijke keuze is”, verklaarde minister van Volksgezondheid Jo Churchill.
Obesitas is een van de grootste gezondheidsproblemen waarmee het Verenigd Koninkrijk worstelt. Bijna tweederde (63%) van de volwassenen in Engeland heeft overgewicht of leeft met obesitas en 1 op de 3 kinderen verlaat de basisschool met overgewicht of obesitas. Aan zwaarlijvigheid gerelateerde ziekten kosten de Britse sociale zekerheid (NHS) 6 miljard pond (6,6 miljard euro) per jaar.