Brits premier Boris Johnson trekt ten aanval tegen obesitas: hij wil promoties voor ongezonde voeding in supermarkten verbieden. De coronacrisis heeft hem in zijn overtuiging gesterkt, zegt hij.
Geen advertentieban
De Britse regering broedt op restricties voor promoties op voeding die teveel suiker, zout en vet bevat, weet The Times. Supermarkten zouden bijvoorbeeld geen 1+1 promoties meer mogen voeren voor bepaalde producten en snoepgoed mag niet meer worden uitgestald op gondelhoofden of bij de inkom van de winkel. In horeca en foodservice zou het caloriegehalte van een maaltijd vermeld moeten worden. Later deze maand zouden de maatregelen worden aangekondigd.
De beslissing is enigszins verrassend, omdat Johnson zich altijd een voorstander heeft getoond van vrije voedingskeuzes. Maar sinds hijzelf slachtoffer werd van het coronavirus, heeft hij naar verluidt zijn mening bijgesteld: nu is hij overtuigd van de noodzaak om snel te ageren. Obesitas – meer bepaald ook bij kinderen en jongeren – is een toenemend probleem in het VK: het aantal mensen met overgewicht is verdubbeld over de laatste 20 jaar. En het coronavirus slaat harder toe bij patiënten met overgewicht.
Onder de vorige premier Theresa May had de regering al enkele gelijkaardige voorstellen gedaan, waaronder ook een verbod om ongezonde voeding te adverteren naar kinderen, op tv en online: tv-spots voor ongezonde snacks zouden pas na 21u mogen worden uitgezonden. Die maatregel wil premier Johnson voorlopig niet invoeren.