De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev is in het eerste kwartaal onder de verwachtingen gebleven, voornamelijk omwille van een slechte verkoop in Brazilië. De voorbereidingen op de fusie met SABMiller drukten dan weer op de winst.
Europa een lichtpunt
In de eerste drie maanden van het jaar verkocht AB InBev 104,9 miljoen hectoliter bier, op vergelijkbare basis een daling van 1,7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Brazilië was er sprake van een sterke terugval (-10%), terwijl in Mexico er een groei van 13% was. In China wist AB InBev het beter te doen dan de markt, maar was er toch nog sprake van een daling van 1,1%. Ook in de Verenigde Staten daalde het volume licht, terwijl de markt er wel op vooruit ging. In Europa was er een groei van 2,5%.
Die mindere verkoop zorgde er voor dat de omzet van AB InBev in het eerste kwartaal daalde met 13% naar 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Op organische basis was er wel een groei van 3,1%, maar die was ver beneden de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een organische omzetgroei van 6,1%.
In het eerste kwartaal van 2015 wist AB InBev nog een nettowinst te halen van 2,29 miljard dollar (net geen twee miljard euro), maar in het begin van 2016 is die teruggevallen naar 844 miljoen dollar (735 miljoen euro). AB InBev boekte wel 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) aan kosten in rond de overnameprocedure van SABMiller. AB InBev gaat er nog steeds van uit dat de fusie in de tweede helft van het jaar volledig afgerond zal zijn.