Online platform Bol.com is gestopt met de verkoop van alcohol. De leeftijdscontrole, die bezorgers aan de deur horen te doen, blijkt niet vol te houden. Zonder voorafgaand overleg en met onmiddellijke ingang is de rubriek daarom offline gehaald.
Leeftijdscontrole is een probleem
In een mail aan verkooppartners laat Bol.com weten per direct te stoppen met de verkoop van alcoholische dranken. De productcategorie is ook al van de website gehaald, zo bericht Trouw. Aanbieders op het platform, waaronder ook zusterketens Albert Heijn en Gall&Gall, zeggen dat de stopzetting plots en zonder voorafgaand overleg gebeurde, maar dat het platform geen groot omzetaandeel uitmaakte.
Mogelijk liggen een of meerdere klachten aan de basis, want Bol.com geeft als reden op dat de vereiste leeftijdscontrole niet voldoende kan worden gegarandeerd. De verkoop van alcohol aan minderjarigen is verboden, waardoor bezorgers in principe een legitimatiebewijs moeten vragen bij levering. Het Nederlandse kenniscentrum Nuchter onderzocht het systeem, aldus Bol.com, en dat bleek niet waterdicht.
Op sociale media en YouTube deden consumenten eerder al de test en ook daaruit bleek dat de drank makkelijk werd geleverd aan jongeren onder de 18. Pakjesbezorger PostNL beklemtoont dat ze niet zelf “wettelijk verantwoordelijk en aansprakelijk” is, maar wel de verkoper. Bol.com zegt momenteel in gesprek te zijn met de aanbieders van alcoholische dranken op het platform om te zien hoe het nu verder moet.