Vanaf begin volgend jaar wil bol.com ook kleding verkopen. Daarmee anticipeert de grootste webwinkel van Nederland op de komst van Amazon.
Gesprekken met modemerken
Volgens het FD heeft bol.com concrete plannen om volgend jaar merkkleding te verkopen: er zouden momenteel gesprekken aan de gang zijn tussen de webwinkel en verschillende modemerken. Insiders noemen onder meer G-Star en Tommy Hilfiger, maar dat laatste merk heeft aan RTL Z intussen formeel ontkend dat het onderhandelt met de webwinkel. “Misschien zijn we wel benaderd, maar wij zijn niet één van de merken waar bol.com plannen mee maakt“, zegt een woordvoerder.
Dat de Ahold Delhaize-dochter nu ook dames- en herenmode wil verkopen, heeft volgens ingewijden alles te maken met de komst van Amazon. Volgend jaar opent de Amerikaanse webgigant immers een complete Nederlandse webshop. Op dit moment worden er enkel boeken verkocht via Amazon.nl.
“Logische stap”
Bol.com wilde niet reageren op de berichtgeving, maar liet weten dat een uitbreiding op het vlak van kleding ‘logisch’ zou zijn. Vandaag verkoopt de Nederlandse webwinkel overigens wel al sportkleding en schoenen. RetailDetail-stichter Jorg Snoeck ziet één groot voordeel dat bol.com wel heeft en Amazon niet: bij de zusterketens Albert Heijn en Delhaize heeft bol.com fysieke afhaalpunten waar op termijn pashokjes kunnen worden ingebouwd. Zo zou de Nederlandse webwinkel veel kunnen besparen op enorm dure retouren.
Retailexperts verwachten volgend jaar een hevige concurrentiestrijd op de online kledingmarkt. Naast de genoemde spelers, Amazon en bol.com, zal ongetwijfeld ook Zalando de strijd aangaan. Verder is de Otto Group, via dochteronderneming About You, sinds kort actief op de Nederlandse online kledingmarkt. Waarnemers menen dat Wehkamp wel eens het grootste slachtoffer zou kunnen worden van de krachtmeting.
Sacha Buyck, de manager van bol.com voor België, is overigens één van de sprekers op de RetailDetail Night van 28 november. Zal hij daar deze nieuwe plannen verder toelichten? Only one way to find out…