De belangrijkste retailers van ons land hebben er zich toe verbonden de term “parkkonijn” ‑ die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen ‑ enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem.
Na twee jaar versnelling hoger
Twee jaar geleden dook het eerste vlees van ‘parkkonijnen’ op in de handel: vlees van dieren die waren gekweekt in een groter hok dat veel meer comfort biedt dan de traditionele kooihuisvesting. Zo zijn de hokken voorzien van een comfortabele kunststofvloer en hebben de konijnen meer ruimte, een opspringplatform, knaagmateriaal en schuilmogelijkheden.
De ‘parken’ zijn het resultaat van een stappenplan dat al in 2012 werd uitgewerkt binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn, waarin zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties zetelen. Vijf warenhuisketens (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl) hebben er zich nu toe verbonden om de benaming ‘parkkonijn’ enkel nog te gebruiken voor vlees afkomstig van konijnen die gehouden en geslacht werden volgens “CodiplanPLUS Parkkonijn” of een minimum gelijkwaardig. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten.
“Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er nu toe om op de winkelvloer een duidelijk onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om daar ook resoluut voor te kiezen”, stellen de partners, bij wie ook de Boerenbond.