Supermarktketen Colruyt wil consumenten aanzetten om minder te kiezen voor producten die dierlijke eiwitten bevatten. Bij vleesproducenten is die oproep in het verkeerde keelgat geschoten.
“20 jaar vlees eten voor een vlucht naar Thailand”
Belgische vleesproducenten zijn boos om een advertentie van Colruyt die plantaardige producten promoot. “Plantaardige producten verkiezen boven producten van dierlijke oorsprong draagt bij aan een beter milieu”, stelt de supermarktketen.
Dierenarts Nicolas Perreaux spreekt zich uit voor de Belgische vleesindustrie: “In België bedroeg de gemiddelde vleesconsumptie per inwoner in 2020 tien kilo. Zo kon je al meer dan twintig jaar Waals vlees eten ter compensatie van een vlucht per vliegtuig naar Thailand.” (Ter informatie: volgens carbonfootprint.com zou dit hooguit één jaar zijn).
Colruyt nuanceert haar advertentie, en pleit tegelijk voor een flexitarisch voedingspatroon: “Met deze campagne spreken we ons in geen geval uit tegen vlees. We streven naar een beter evenwicht tussen de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten”.