De voedselprijzen zakken nauwelijks, terwijl de grondstofprijzen wel dalen. Consumentenorganisatie Testaankoop verdenkt de supermarkten daarom van graaiflatie, hoewel ze volgens branchevereniging Comeos net de laagste marges in drie decennia hebben.
Toch graaiflatie?
Voeding was in de supermarkten in juni gemiddeld liefst 17% duurder dan een jaar eerder. De prijzen blijven daarmee hoger dan de inflatie, terwijl ook heel wat grondstofprijzen al een tijdje aan het zakken zijn. Groenten zouden volgens Testaankoop vandaag zelfs een derde meer kosten dan in dezelfde periode vorig jaar.
De consumentenorganisatie schakelt daarom nu de Belgische Mededingingsautoriteit in: de concurrentiewaakhond zou een onderzoek moeten openen naar graaiflatie, klinkt het. “De supermarktprijzen kunnen zeer snel stijgen als de groothandelsprijzen op de internationale markt stijgen, maar in de omgekeerde richting gebeurt dat amper, en zeer traag”, zegt Laura Clays van Testaankoop aan Gazet van Antwerpen.
Meer dan grondstoffen
Een maand geleden zagen nochtans zowel het Federaal Planbureau als de Nationale Bank nochtans geen duidelijke tekenen van graaiflatie. Ook handelsfederatie Comeos verdedigt de supermarkten: hun marges zijn momenteel zelfs historisch laag, reageert de organisatie tegenover RTL. Ze zitten in de slechtste situatie in dertig jaar tijd, met marges die nog maar 1,29% bedragen. Het zijn dan ook niet alleen de grondstofkosten die de prijzen bepalen. “Inkoop- en transportkosten, lonen, verpakking, huur, energie en belastingen” doen eveneens de kosten stijgen, klinkt het.
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zegt de prijsevoluties in de gaten te houden. Uit de analyses zal blijken of er maatregelen nodig zijn, al behoedt de liberale politica zich voor “marktverstorende” ingrepen. Elke speler in de voedingsketen kan zo onder druk komen te staan, waarschuwt ze ook met een subtiele verwijzing naar de oproep van federaal economieminister Dermagne. Die wil de prijzen tegen half juli zien zakken en dreigt anders de namen van producten te publiceren die weigeren mee te werken.