Cara Pils wordt Everyday…
Meer dan 2.700 handtekeningen op de petitie “Neen! Geen Everyday, wij willen Cara Pils“, dik 7.500 ‘likes’ op de Facebookpagina “Tegen de naamsverandering van Cara Pils” en tientallen berichten op Twitter onder het motto “Save Cara”: de geplande naamsverandering van Cara Pils in Everyday lijkt heel wat mensen in het verkeerde keelgat geschoten.
“Cara Pils heeft een zekere hippe marginale status“, zegt marketingspecialist Stef Verbeeck in “De ochtend” op Radio 1. “We koppelen het aan bepaalde verhalen die een link hebben naar nostalgische momenten uit ons leven, bijvoorbeeld onze studententijd. Hoe meer we een merk gaan koppelen aan persoonlijke zaken, hoe leuker we dat merk gaan vinden.”
“Dit protest negeren zou zeer onverstandig zijn”, gaat Verbeeck verder. Zo denkt ook marketingprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Management School) erover in Het Nieuwsblad: “De beslissing terugdraaien zou heel verstandig zijn. Cara heeft een soort cultstatus gekregen, als anti-establishmentpils. Daardoor is het bij Colruyt zelf al de meest verkochte pils in blik.”
…of toch (nog) niet?
Colruyt zelf benadrukt dat de knoop nog niet is doorgehakt: “Het logo van Everyday staat nu al op het blikje”, reageert woordvoerder Jan Derom. “Net als bij de andere producten van Everyday was het de bedoeling om de verpakking te veranderen, zodat alles duidelijk herkenbaar onder de vlag van Everyday komt.”
“Maar nu we zien hoe de verandering van Cara Pils leeft bij de klanten, moeten we het blikje misschien houden zoals het is“, vervolgt Derom. “Of de klanten mee laten beslissen hoe het nieuwe blik eruit zal zien. Over de vernieuwing van Cara is in elk geval nog niet definitief beslist.”