Vanaf vandaag kunnen ook Vlamingen biologische voeding en maaltijdboxen bestellen bij eFarmz, de Brusselse webwinkel die al negen jaar actief is in het Franstalige landsgedeelte. Daarmee wordt de concurrentie op de duurzame online voedingsmarkt nog wat groter.
3 miljoen euro groeikapitaal
Dat eFarmz de stap naar Vlaanderen zet is geen verrassing: het bedrijf had die ambitie al enkele malen kenbaar gemaakt. Nu is het zover: de Nederlandstalige webshop staat open, klanten kunnen hun eerste bestellingen plaatsen, ook al is het bedrijf nog op zoek naar Nederlandstalige medewerkers en Vlaamse leveranciers. De start-up tankte drie miljoen euro groeikapitaal bij investeringsfonds Akiles.
Bij eFarmz vinden klanten een assortiment van zowat 800 hoofdzakelijk biologische producten, van 150 lokale boeren en artisanale producenten. Daarnaast verkoopt het bedrijf ook maaltijdboxen. De e-commercespeler is intussen al goed voor een omzet van tien miljoen euro, met 15.000 à 20.000 regelmatige klanten. “In maaltijdboxen hebben we een marktaandeel van 6 à 7 procent”, zegt CEO Muriel Bernard aan De Tijd. In Vlaanderen had het bedrijf al een wachtlijst van 3.000 klanten. Bernard hoopt dat Vlaanderen op termijn zowat de helft van de omzet zal vertegenwoordigen.
Stevige concurrentie
eFarmz bezorgt gratis vanaf 75 euro en hanteert naar eigen zeggen prijzen op het niveau van de supermarkt. Klanten kunnen de bestelling ook afhalen in één van de 120 afhaalpunten. In Brussel heeft eFarmz ook een snelleverdienst die de boodschappen binnen een paar uur bezorgt. Recent nam het bedrijf een deel van de activiteiten van Gorillas over.
Met een online aanbod van duurzame en lokale voeding komt eFarmz op een al druk bezette markt. Recent kwam immers het Nederlandse Crisp met een stevige marketingcampagne naar Vlaanderen. De app-only speler heeft een assortiment van 3.000 producten van meer dan 750 voornamelijk lokale boeren en fabrikanten. Daarnaast is ook Colruyt Group actief op de duurzame onlinemarkt, met maaltijddozenleverancier Foodbag en webshop Rayon, en is er het korteketeninitiatief Lokkal, een app met producten recht van de boer.
eFarmz-CEO Muriel Bernard is één van de sprekers op het mooie programma van de RetailDetail Night op 24 november. Het eindejaarsevent voor de retailsector viert zijn tiende jubileum. Het wordt dus een extra feestelijke editie. Tickets bestellen kan nu al via de knop hieronder.