Uit een enquête van supermarktketen Delhaize blijkt dat 42 procent van de Belgen minstens één keer per dag een Belgisch product consumeert. Meer dan de helft zegt dat ze de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten zijn gaan gebruiken.
Vraag naar Belgische producten groeit
Uit de rondvraag blijkt dat Belgen een Belgisch product definiëren als producten die verbouwd, geteeld of geproduceerd worden in België, zonder tussenkomst van een ander land. Ze denken daarbij vooral aan aardbeien, witloof en Belgisch Witblauw rundsvlees.
89 procent van de ondervraagden stelt dat ze kleine en middelgrote Belgische bedrijven willen steunen. 85 procent zegt dan ook minstens één keer per week een Belgisch product te gebruiken, 42 procent doet dat zelfs dagelijks. 62 procent gelooft dat ze de komende jaren nog meer Belgische producten zullen gaan gebruiken, terwijl 56 procent zegt dat ze de voorbije vijf jaar al meer Belgisch hebben gekocht.
De top drie van de populairste Belgische producten in heel België bestaat uit trappistenbieren, de Luikse wafel en witloof. In Vlaanderen bestaat de top drie uit witloof, mattentaarten en trappistenbieren.