Wellicht beslist de Nationale Veiligheidsraad vrijdag om alle kortingen en promoties weer toe te laten in de supermarkten. Minister van Economie Nathalie Muylle reageert daarmee op de kritiek dat de consumentenprijzen onnodig gestegen zijn.
Bijsturing
De voorbije maand zijn de prijzen in de Belgische supermarkten gemiddeld met 2,6% gestegen, zo bleek uit metingen van Daltix die Het Laatste Nieuws publiceerde. De stijging is een rechtstreeks gevolg van het verbod op kortingen en promoties, dat op 19 maart werd ingevoerd. Dat bedoeld was om hamstergedrag tegen te gaan, maar schoot zijn doel compleet voorbij. Een duurdere winkelkar was het enige – en ongewenste – effect.
De vraag van foodretailers om snel alle promotieacties weer toe te laten, valt bij minister van Economie Nathalie Muylle niet in dovemansoren: “Er is natuurlijk al een bijsturing gebeurd: de kortingen die voor 18 maart afgesproken of lopende waren, mogen weer, en daar zien we wel een impact van. We zien bijvoorbeeld dat de stijgingen de laatste twee weken een heel pak minder zijn: we komen daar op 0,8%. Ik ben voorstander om kortingen gewoon weer toe te laten. Ik heb dat vorige week ook al neergelegd in het traject van de Nationale Veiligheidsraad en het is mijn bedoeling om dat vrijdag opnieuw op de agenda te plaatsen”, zegt ze aan VTM Nieuws.
De promotiedruk bedraagt momenteel zo’n 2% in ons land, tegenover gemiddeld 6 tot 8% in pre-coronatijden. Terwijl onder andere Colruyt en Albert Heijn alweer volop hun folderpromoties uitspelen, reageren Delhaize en Carrefour voorlopig afwachtend: de eerste met een “solidariteitskorting” van 5% op elke winkelkar, de tweede met een premie in de vorm van 500 bonuspunten – kortingen waarvan critici zich afvragen of ze niet als ‘nieuwe’ acties moeten worden beschouwd…