Een jaar na het faillissement maakt drankenbezorgdienst Andy een doorstart: vanaf volgende maand heractiveert de startup zijn vroegere klanten met een kostefficiënter zakenmodel: “Ze missen onze service.”
Grote appetijt
Eén centraal depot, geen same day delivery meer, een kleinere back office en conventionele in plaats van elektrische bestelwagens: met een geoptimaliseerd businessmodel willen medeoprichter Pieter-Jan Wouters en voormalig logistiek directeur Dries Vander Stichele de bezorgdienst Andy weer op de kaart zetten. De appetijt bij de klanten is nog steeds groot, denken ze.
“We hadden zo’n tienduizend klanten. Daarvan hebben we er tweeduizend gecontacteerd met een korte bevraging, en de respons was met 62,5% overweldigend. Ze missen onze service. Die klanten gaan we heractiveren”, zegt Wouters aan RetailDetail. Met een minder kapitaalintensief concept moet dat lukken, denkt hij. Een kleine kapitaalronde bij business angels leverde de nodige financiering en verschillende leveranciers reageren positief. “Ondanks het faillissement hebben we met veel leveranciers goede contacten onderhouden, al heb je er natuurlijk ook die argwanend zijn.”
Vanuit Boom
Dranken en volumineuze producten aan huis bezorgen blijft de kernactiviteit. Dat gebeurt voortaan vanuit het depot van drankenhandel VVO Drinks in Boom, een leverancier die zich mee achter het verhaal schaart. Bezorgen doet Andy niet langer elektrisch, maar met dieselvoertuigen die een groter rijbereik en laadvermogen hebben. De service focust op de steden die tot een jaar geleden bediend werden: Antwerpen, Brussel, Leuven en Mechelen.
Andy werd opgericht in 2020, bij het begin van de pandemie, en breidde in drie jaar tijd de activiteiten uit naar een tachtigtal gemeenten. De startup haalde een maandomzet van 250.000 euro, maar vond niet tijdig bijkomend groeikapitaal en legde in juni 2023 de boeken neer. Een van de aandeelhouders van Andy was de groep Spadel, via zijn risicokapitaalfonds The Source.