Beyond Meat maakte gisteren lichtjes tegenvallende kwartaalresultaten bekend. In de marge daarvan kondigde de nepvleesproducent wel nieuwe deals aan met McDonald’s en Yum!, eigenaar van onder meer KFC en Taco Bell.
Prijsdruk
Beyond Meat zag de omzet in het laatste kwartaal toenemen met 3,5% tot 101,9 miljoen dollar (84 miljoen euro). Het aangepaste nettoverlies bedroeg 21,4 miljoen dollar (17,6 miljoen euro), fors hoger dan de 452.000 dollar (373.000 euro) tijdens dezelfde periode vorig jaar. Daarmee presteerde het bedrijf in het slotkwartaal beduidend minder goed dan tijdens de rest van het jaar. Over heel 2020 steeg de omzet met bijna 37%.
“De sterke stijging van de vraag van de detailhandel, die kenmerkend was voor de eerste stadia van de pandemie toen consumenten abrupt overschakelden op meer thuisconsumptie, is afgenomen”, verduidelijkt Beyond Meat de terugval. MarketWatch wijst daarnaast ook op de toenemende prijsdruk van grote concurrent Impossible Foods. Voor de derde keer in minder dan een jaar verlaagde de sectorgenoot onlangs fors zijn prijzen.
Samenwerken met diverse partners
Kort nadat Beyond Meat de resultaten publiceerde, kondigde de onderneming ook twee nieuwe samenwerkingsovereenkomsten aan. De Amerikaanse fabrikant van vleesvervangers wordt de komende drie jaar de voorkeursleverancier van McDonald’s voor een nieuwe, plantaardige burger die wereldwijd wordt getest in een aantal markten van de fastfoodketen. Beide partijen willen ook samen nieuwe plantaardige producten ontwikkelen, waaronder alternatieven voor voor kip, varkensvlees en eieren.
Verder sloot Beyond Meat nog een deal met Yum!, om samen plantaardige menu’s te creëren voor de fastfoodketens KFC, Pizza Hut en Taco Bell. Vorige maand kondigden Beyond Meat en PepsiCo ook al een partnership aan om plantaardige snacks te ontwikkelen.