Beyond Meat, pionier in ‘net echte’ vleesvervangers, zoekt vers geld: na een kwartaal van forse groei maar met oplopende verliezen, brengt de Amerikaanse producent nieuwe aandelen naar de beurs.
Meer omzet, meer verlies
Amper drie maanden na zijn initiële beursgang, wil Beyond Meat nog eens 3,25 miljoen aandelen naar de beurs brengen. Dat maakt de producent van vegetarische burgers bekend naar aanleiding van zijn tweedekwartaalcijfers. Beyond Meat oogst dan wel internationaal succes – de burgers en worsten zijn vandaag al in 51 landen te vinden – maar die expansie blijkt ten koste te gaan van de rentabiliteit.
De omzet van Beyond Meat steeg in het voorbije tweede kwartaal met liefst 287% naar 67,3 miljoen dollar (zo’n 60,4 miljoen euro), terwijl analisten uitgingen van slechts 52,7 miljoen dollar (47,3 miljoen euro). Daar stond echter een nettoverlies van 9,4 miljoen dollar (8,4 miljoen euro) tegenover, wat beduidend meer was dan de 7,4 miljoen dollar (6,6 miljoen euro) onder nul een jaar eerder. Ook analisten verwachtten minder rode cijfers.
Drie miljoen nieuwe aandelen
Topman Ethan Brown verwacht niettemin dat de komende twee kwartalen de sterkste zullen zijn en verwacht een hogere omzet in het derde kwartaal. Er zouden deze zomer ook minder capaciteitsproblemen dan tijdens het vorige barbecueseizoen moeten zijn, al kunnen er nog “zeer kortstondige storingen” optreden.
Voor het hele jaar 2019 verhoogt Brown dan ook vol vertrouwen de vooruitzichten: Beyond Meat gaat nu uit van een netto-omzet van 240 miljoen dollar (zo’n 215 miljoen euro), terwijl het bedrijf drie maanden geleden nog uitging van 210 miljoen dollar. Heel wat restaurantketens gaan ondertussen in zee met de producent: bijna de helft van alle omzet komt vandaag al uit de horeca- en foodservice-tak. Retail is goed voor de ruime andere helft.
Beyond Meat ziet weliswaar toenemende concurrentie opduiken van andere spelers zoals Nestlé en Unilever, die zelf ook fors investeren in vleesvervangers. De directie gaat daarom over tot een tweede beursgang, waarbij bestaande aandeelhouders 3 miljoen aandelen naar de beurs brengen en ook het bedrijf zelf nog eens 250.000 eigen aandelen vrijgeeft. Met dat geld wil de producent investeren in verdere groei.