Kleine maandelijkse bijdrage, maar strenge deadline
Freemarket opende het voorbije weekend in Kopenhagen en heeft een uniek verdienmodel: klanten moeten zich op voorhand registreren bij de winkel en betalen vervolgens een maandelijkse bijdrage van ongeveer 2,50 euro. Voor dat bedrag kunnen ze elke maand tien nieuwe producten uitkiezen, die ze in de winkel kunnen ophalen. Daarnaast krijgen ze ook kortingsbonnen en andere promoties bij verschillende handelaars.
Het enige dat van de klanten wordt gevraagd, is dat ze binnen een bepaalde periode een review van het product online zetten. Halen ze die deadline niet, dan kan het zijn dat hun profiel wordt gesloten en ze dus geen recht meer hebben op gratis producten. Om hun profiel te heropenen, moeten ze dan een boete betalen, waardoor ze als het ware dus toch betalen voor een gebruikt product.
Het concept van ’tryvertising’ dat Freemarket hier gebruikt, bestaat al langer. Er zijn al verschillende websites te vinden waar consumenten zich kunnen aanmelden om producten gratis te testen, in ruil voor een review. Als fysieke supermarkt zijn deDenen echter pioniers.