Belgomarkt, de supermarkt met alleen maar Belgische producten, is deze week geopend in Brussel. Die opening was een ongezien succes, want na één dag moesten de deuren alweer gesloten worden, omdat alles uitverkocht was.
“Elke dag een stukje vlotter”
Vanwege de ongewoon sterke verkoop, werd besloten om de winkel donderdagochtend, een dag na de opening, gesloten te houden, om de medewerkers de tijd te geven om de rekken opnieuw te vullen. Ondertussen stond het publiek buiten al opnieuw aan te schuiven.
“Het zou vanaf nu elke dag een stukje vlotter moeten gaan om de winkel te openen”, zegt Dalilah Boudoudah van Belgomarkt volgens De Standaard. “Zo’n succes hadden we niet verwacht. Dat betekent dat mensen geloven dat ze een impact hebben op hun ecologische voetafdruk. Daar zijn we blij mee.”
Lagere marge om te kunnen concurreren
Niet enkel het puur Belgische aanbod slaat aan bij de consument, ook de lage prijzen werken mee aan het succes. Belgomarkt doet het daarbij wel met een lagere winstmarge, om te kunnen concurreren met de grote ketens.
“De boeren krijgen een betere prijs dan elders”, verzekert Boudoudah. “Dat moet ook wel, want we hebben met onze aankopen niet de macht van de supermarkt. Dat betekent dat we genoegen nemen met een lagere marge.”
In Belgomarkt zijn niet alle producten te vinden die in een normale supermarkt te vinden zijn, voornamelijk omdat er alleen maar Belgische producten verkocht worden. Voor de meer exotische producten moet de klant dus nog steeds naar de concurrentie. Belgomarkt streeft er wel naar om 90 procent van het boodschappenlijstje van zijn klanten te kunnen invullen.