Binnenkort zullen de trappistenbieren van Westvleteren ook online verkocht worden. Tot nu toe brachten de paters het bier enkel via de telefoon aan de man.
Slimme wachtkamer
De nieuwe webwinkel van het bekende bier is voorzien van een ‘slimme wachtkamer’: nieuwe klanten of klanten die al een poos geen bier meer bestelden, krijgen voorrang bij de verkoop. Voor de rest blijft alles bij het oude: enkel particulieren kunnen het bier bestellen en er is een limiet van twee kratten per aankoop.
“We willen de grijze verkoop tegengaan en een klantvriendelijker en efficiënter systeem creëren”, zegt Jos Vermeulen, die als vrijwilliger de paters bijstaat, tegenover De Standaard. “Malafide verkopers willen we zo beter tegengaan.” Vorig jaar ontstond er heel wat ophef toen de Nederlandse supermarktketen Jan Linders het gegeerde trappistenbier aan een hoge prijs doorverkocht. Het nieuwe systeem moet dergelijke misbruiken helpen tegengaan.
Tot nu toe werd Westvleteren per telefoon verkocht, maar dat systeem was verouderd en leidde tot frustraties bij de kopers. Bovendien bezorgde het de paters ook te veel stress en dus werd er gekozen voor een webwinkel. Die zal wel beperkt toegankelijk zijn: elke maand zijn er maar twee verkoopmomenten. “Wij brouwen om te leven, wij leven niet om te brouwen”, zegt Abt Manu Van Hecke. “Daar komt voorlopig geen verandering in.”