Met Hopr wil de Limburgse ondernemer Stijn Martens een websupermarkt openen, die naar het voorbeeld van het Nederlandse Picnic geen fysieke winkels heeft. Begin volgend jaar komt er een proefproject in een Belgische stad.
Picnic als inspiratiebron
In België zijn er nog geen pure online supermarkten, in het buitenland wel. Bij ons is het meest bekende voorbeeld ongetwijfeld het Nederlandse Picnic, dat ook in enkele Duitse regio’s actief is. Stijn Martens, die onder meer werkzaam was als marketingdirecteur bij telecomprovider Mobile Vikings, wil daar nu dus verandering in brengen en het principe ook in België uitwerken.
De nieuwe online supermarkt krijgt de naam Hopr: “Begin volgend jaar wil ik een proefproject beginnen in een Belgische stad. Drie elektrische busjes zijn klaar en ik heb al contacten met leveranciers“, vertelt Martens aan De Tijd. De financiering gebeurt met eigen middelen en met de steun van vrienden en familie.
Rest de vraag of het project wel winstgevend zal zijn. Vooralsnog slagen de grote supermarkten er immers niet in om winst te maken met de thuislevering van boodschappen. Martens beseft dat het een grote uitdaging wordt: “Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik wil het proberen. Ook Picnic is gestart met één wagentje. Nu zijn ze bezig aan een veroveringstocht in Nederland en Duitsland. Twee weken geleden haalden ze 250 miljoen euro op.”